پوتین پس از کشتن قرارداد غلات دریای سیاه، کنترل آفریقا را محکم کرد – POLITICO


برای گوش دادن به این مقاله، play را فشار دهید

بیان شده توسط هوش مصنوعی.

رهبران آفریقا مدت‌هاست که تمایلی به انتقاد از روسیه ندارند و اکنون که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قراردادی را که به اوکراین اجازه صادرات غلات را می‌داد کنار گذاشته است، آنها می‌دانند که بیش از هر زمان دیگری به مال مسکو برای تغذیه میلیون‌ها انسان در معرض خطر گرسنگی وابسته هستند.

پس از اینکه مسکو روز دوشنبه این پیمان را لغو کرد، چهار شبه حمله به بنادر اودسا و چورنومورسک اوکراین – دو تاسیسات صادراتی حیاتی – انجام داد که به زیرساخت های تجار جهانی و اوکراینی آسیب رساند و 60000 تن غلات را نابود کرد. در آخرین حمله پنجشنبه شب، یک فروند موشک کالیبر به انبار غله یک شرکت کشاورزی در اودسا اصابت کرد.

«تصمیم روسیه برای خروج از ابتکار غلات دریای سیاه یک نیش است [in] بازگشت،” او توییت کرد آبراهام کوریر سینگ اوئی، یک مقام ارشد وزارت خارجه از کنیا، یکی از کشورهای آفریقایی که در ماه های اخیر کودهای روسیه را دریافت کرده است.

او افزود که افزایش قیمت جهانی مواد غذایی «به طور نامتناسبی بر کشورهای شاخ آفریقا که قبلاً تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته اند تأثیر می گذارد.

با این حال، Sing’Oei صدای تنهایی بود. رهبران آفریقایی در حالی که خود را برای شرکت در نشست هفته آینده در سن پترزبورگ به میزبانی پوتین آماده می کنند، به جای توبیخ مسکو، سکوت کرده اند. این به دنبال یک ماموریت آفریقایی به رهبری سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ماه گذشته در کیف و سن پترزبورگ در تلاش برای میانجیگری صلح است.

خطرات دیپلماتیک به سختی می تواند بالاتر باشد.

پوتین قرار بود ماه آینده برای شرکت در نشست بریکس اقتصادهای نوظهور در ژوهانسبورگ به آفریقا بازگردد. با این حال، این سفر “با توافق دوجانبه” لغو شد تا رئیس کرملین در معرض خطر دستگیری بر اساس کیفرخواست جنایات جنگی صادر شده توسط دادگاه بین المللی کیفری در لاهه قرار نگیرد.

بدون ابتکار غلات دریای سیاه، توافقی که یک سال پیش با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد و به اوکراین اجازه داد 33 میلیون تن غلات و دانه های روغنی صادر کند، بسیاری از دولت های آفریقایی اکنون راهی جز روسیه ندارند.

ساموئل رامانی، یک آکادمیک مستقر در آکسفورد و نویسنده کتابی درباره نفوذ دوباره روسیه در آفریقا، گفت: «این بر اساس زمینه سیاسی خواهد بود.

رامانی با مقایسه تاکتیک‌های روسیه با باج‌خواهی افزود: «آنها به برخی غله رایگان عرضه می‌کنند و به برخی دیگر می‌فروشند. این یک دیپلماسی تمام عیار غلات است.»

هیچ معامله

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دیگر امنیت کشتی‌هایی را که از کریدور ترانزیتی عبور می‌کنند تضمین نمی‌کند زیرا به طور رسمی خروج خود را از توافق اعلام کرد و شمال غربی دریای سیاه را «موقتاً خطرناک» اعلام کرد. به دنبال آن تهدید به شلیک به تمام کشتی‌هایی که از دریای سیاه به سمت بنادر اوکراین عبور می‌کردند، هشدارهایی را از کی‌یف به دنبال داشت مبنی بر اینکه این کشور با تمام کشتی‌هایی که به سمت بنادر دریای سیاه تحت کنترل روسیه حرکت می‌کنند، همین کار را خواهد کرد.

در طی 12 ماه اجرا، قرارداد غلات به کاهش 20 درصدی قیمت جهانی مواد غذایی نسبت به اوج تعیین شده در پی تهاجم روسیه در فوریه 2022 کمک کرده است. همچنین تدارکات حیاتی را برای آژانس های کمک رسانی فراهم کرده است.

با این حال، روسیه بارها مدعی شده است که مزایای این توافق سه بار تمدید شده را نمی بیند.

اگرچه تحریم‌های غرب معافیت‌های مواد غذایی و کود را مستثنی می‌کند، اما کرملین استدلال می‌کند که تحریم‌هایی که روس‌ها و بانک کشاورزی دولتی آن را هدف قرار می‌دهد، مانع از صادرات این کشور می‌شود، که نقض توافق دومی است که در ژوئیه گذشته به دست آمد که براساس آن سازمان ملل متعهد شد این صادرات را به مدت سه سال تسهیل کند.

کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد تنها در صورتی مذاکرات درباره توافق غلات دریای سیاه را از سر می گیرد که سازمان ملل این بخش از توافق را ظرف سه ماه آینده اجرا کند.

جنگ تبلیغاتی

یکی دیگر از انتقادات مسکو این است که هزینه غلات اوکراین بیشتر به کشورهای ثروتمند می رسد. نه آنهایی که در آفریقا و آسیا بیشترین بار بحران جهانی غذا را به دوش می کشند.

بر اساس داده های سازمان ملل متحد، در سال گذشته، یک چهارم کل غلات و دانه های روغنی ارسال شده به چین، بزرگترین دریافت کننده، در حالی که حدود 18 درصد به اسپانیا و 10 درصد به ترکیه رفته است.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. داده های تجارت بانک جهانی نشان می دهد که بیشتر گندم صادراتی به ترکیه فرآوری شده و مجدداً به عنوان آرد، ماکارونی و سایر محصولات به آفریقا و خاورمیانه صادر می شود.

مهمتر از همه، همه غلاتی که به بازارهای جهانی سرازیر می شوند، برخلاف سازمان ملل متحد و دیگران، قیمت ها را به هر کجا که ختم می شود کاهش می دهند.

روسیه توافقنامه دریای سیاه را لغو کرد و به بنادر اودسا و چورنومورسک اوکراین حمله کرد | کریس مک گراث/گتی ایماژ

موضوع این نیست که واقعاً غذاهای دریای سیاه کجا سرو می شود. این یک سوال است [bringing] عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل، در جریان رویداد اخیر ابتکار غلات دریای سیاه در رم، گفت: قیمت‌های بین‌المللی کاهش یافته است، بنابراین چه یک کشور ثروتمند یا یک کشور فقیر باشید، می‌توانید سود ببرید.

این بحث ها در مرکز نبرد تبلیغاتی چند ماهه بین مسکو و کیف بر سر اینکه چه کسی می تواند به درستی ادعا کند که غذای دنیا را تامین می کند و چه کسی مسئول افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی است، قرار داشت.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، روایت کرملین به سرعت در بسیاری از مناطق آفریقا جا افتاد – تحریم‌های غرب مقصر بودند.

اوکراین با برنامه غذایی بشردوستانه Grains from Ukraine که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، به دنبال مقابله با این موضوع بود، اما محموله های کود اهدایی به کشورهایی از جمله مالاوی و کنیا به شیرین کردن پیام کرملین کمک کرد.

“یک دوست واقعی آب و هوا را نمی شناسد. یک دوست واقعی زمانی به کمک می آید که بیشتر به او نیاز دارید. و شما فقط این را به ما نشان دادید.

یک احساس نیشگون گرفتن

اکنون کشورهایی مانند مالاوی بیش از هر زمان دیگری به دوستان در مسکو نیاز دارند. نه تنها پایان معامله غلات آنها را از جریان غلات اوکراینی قطع می کند و آنها را به عرضه روسیه وابسته می کند، بلکه قیمت ها را نیز افزایش می دهد.

بعید است که خروج مسکو از این قرارداد مانند تهاجم تمام عیار آن در فوریه 2022 بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. در طول سال گذشته، اوکراین مسیرهای صادراتی جایگزینی را باز کرده است و کاهش سرعت محموله‌هایی که تحت این طرح حرکت می‌کنند نیز به این معنا است که بازارهای کالا انتظار دارند مسکو از این توافق خارج شود.

اگرچه اوکراین می‌تواند به صادرات غلات از طریق مسیرهای جایگزین ادامه دهد، اما این هزینه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل اضافی را به همراه دارد، از یک سو قیمت‌ها را برای کشاورزان اوکراینی کاهش می‌دهد و از سوی دیگر هزینه‌ها را برای خریداران افزایش می‌دهد.

ششوات صراف، مدیر امور اضطراری شرق آفریقا برای کمیته بین المللی نجات (IRC) گفت: برای کشورهایی که در شاخ آفریقا کمبود غذا دارند، حتی یک افزایش اندک قیمت می تواند فاجعه بار باشد.

تولیدات داخلی در بحبوحه درگیری ها و خشکسالی شدید کاهش یافته و منطقه را به طور فزاینده ای به واردات مواد غذایی و کمک های غذایی وابسته کرده است. او گفت که به این ترتیب، قیمت های بالاتر مواد غذایی ضربه سختی خواهد زد و افزود که تاجران قبلاً گزارش می دهند که “احساس فشار دارند”.

صراف گفت که با افزایش هزینه غذا، IRC و سایر سازمان های بشردوستانه مجبور خواهند شد یا تعداد افرادی را که به آنها پول نقد می دهند کاهش دهند یا ارزش پول نقد را کاهش دهند – در زمانی که تعداد افراد ناامن غذایی در حال افزایش است. زمانی که ما باید پوشش خود را گسترش دهیم، در واقع کاهش خواهیم داد [it]”

سیلی به صورت

کریستوفر فومونیو، مدیر منطقه آفریقا مؤسسه ملی دموکراتیک ایالات متحده برای امور بین‌الملل و یکی از سفرای گرین در اوکراین که توسط کیف منصوب شده است، پیش‌بینی کرد که رهبران آفریقایی که در نشست هفته آینده پوتین شرکت می‌کنند، در مورد چنین موضوعاتی سکوت خواهند کرد.

او گفت اما آنها نباید دوباره دست خالی برگردند. فومونیو به پولیتیکو گفت که تعلیق قرارداد غلات از سوی روسیه پس از بازدید آفریقای جنوبی از سنت پترزبورگ یک “سیلی به صورت” است. اکنون اعتبار آنها در خطر است. و من امیدوارم که آنها مجبور به صحبت شوند تا اعتبار بیشتری را نزد جمعیت خود از دست ندهند.”

او توضیح داد که در سال 2022، روایت روسی بر آفریقا تسلط یافت، اما در طول این سال به آرامی تغییر کرد و افزود که آفریقایی ها شروع به دیدن تبلیغات مسکو کرده اند.

فومونیو گفت: «همیشه یک تاخیر زمانی وجود دارد. اما احساس می‌کنم در روزها و هفته‌های آینده، مردم به وضوح خواهند دید.» [that] تخریب زیرساخت ها در اودسا، تخریب ذخایر، گندم و غلات در Chornomorsk به کمبود و تورم قیمت کمک می کند.

این داستان به روز شده است.



دیدگاهتان را بنویسید