رئیس سیا: نخبگان روسیه قضاوت پوتین را زیر سوال می برند


برنز گفت که این شورش یک روزه به رهبری یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، ژنرال ارشد روسیه را هدف قرار داد. پریگوژین علناً از چنین مقاماتی انتقاد کرده و تاکید کرده است که پوتین را هدف قرار نداده است.

اما این واقعیت که نیروهای واگنر می‌توانستند بدون هیچ مانعی در بخش‌های وسیعی از روسیه سفر کنند، یک چشم سیاه بزرگ برای پوتین بود، همانطور که انتقاد عمومی پریگوژین از توجیه جنگ روسیه در اوکراین و فساد نخبگان روسیه بود.

برنز گفت: «فکر می‌کنم از بسیاری جهات، ضعف‌های مهمی را در سیستمی که پوتین ساخته بود آشکار کرد. حتی جدای از شورش، چنین ضعف هایی «از زمان آغاز حمله به اوکراین توسط پوتین، توسط قضاوت ضعیف پوتین آشکار شده است.

این بازتاب اظهارات قبلی جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در مجمع آسپن بود که می‌گفت این شورش «شکاف‌هایی» را در رژیم پوتین آشکار کرده است.

ادعاهایی وجود دارد که سرگئی سوروویکین، یکی دیگر از ژنرال های ارشد روسیه، ممکن است از برنامه های پریگوژین برای قیام اطلاع داشته باشد. سوروویکین برای چندین هفته در انظار عمومی دیده نشد. برنز گفت: “من فکر نمی کنم او در حال حاضر از آزادی زیادی برخوردار باشد.”

پوتین تاکنون موفق شده از پریگوژین محافظت کند و اساساً او را به بلاروس تبعید کند. برنز گفت که رهبر روسیه احتمالاً سعی خواهد کرد پریگوژین را از آنچه در واگنر مفید می‌داند جدا کند، نیرویی که در بسیاری از کشورها مزدوران دارد.

برنز، سفیر سابق آمریکا در روسیه گفت که پوتین همچنین احتمالا راهی برای انتقام از پریگوژین و برکناری او در درازمدت پیدا خواهد کرد.

برنز به شوخی گفت: “اگر من جای پریگوژین بودم، طعم دهنده غذای خود را اخراج نمی کردم.”

دیدگاهتان را بنویسید